nazwa dokumentu: Zarządzenie Nr 31/2013 Burmistrza Rogoźna z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie organizacji kontroli zarządczej w Gminie Rogoźno | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZARZĄDZENIE NR OR.0050.1.31.2013.SMI Burmistrza Rogoźna z dnia 21 lutego 2013r. w sprawie organizacji kontroli zarządczej w Gminie Rogoźno Na podstawie art. 33 ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001, Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w związku z art. 68 i art. 69 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r.o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.) zarządzam co następuje: § 1. Wprowadzam regulamin organizacji kontroli zarządczej, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia. § 2. Wykonanie zarządzenia powierzam koordynatorowi Zespołu ds. Analizy Ryzyka oraz kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy Rogoźno. § 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Rogoźna z dnia 21 lutego 2013r. nr OR.0050.1.31.SMI REGULAMIN ORGANIZACJI KONTROLI ZARZĄDCZEJ w Gminie Rogoźnie § 1
1) jednostka – rozumie siÄ™ przez to jednostki organizacyjne Gminy Rogoźno podlegÅ‚e Burmistrzowi, 2) kontrola – jest to czynność polegajÄ…ca na sprawdzeniu stanu faktycznego i porównaniu ze stanem wymaganym (wyznaczonym) w normach prawnych, technicznych, ekonomicznych, regulaminach i instrukcjach, 3) czynnoÅ›ci pokontrolne - sporzÄ…dzenie protokoÅ‚u kontroli, formuÅ‚owaniu wniosków i zaleceÅ„ pokontrolnych majÄ…cych na celu zlikwidowanie nieprawidÅ‚owoÅ›ci, a także usprawnienie prac kontrolowanej jednostki. 4) kontrola zarzÄ…dcza – prowadzona w jednostkach stanowi ogół dziaÅ‚aÅ„ podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadaÅ„ w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczÄ™dny i terminowy, 5) kontrola instytucjonalna – rozumie siÄ™ przez to kontrolÄ™ przeprowadzanÄ… przez komórki organizacyjne, powoÅ‚ane specjalnie do tego celu przez kierownika jednostki oraz wykonywanÄ… przez niezależne instytucje ustawowo do tego upoważnione (np. RIO, NIK, PIP), 6) kontrola funkcjonalna – przez co należy rozumieć kontrolÄ™ wykonywanÄ… w ramach nadzoru przez osoby peÅ‚niÄ…ce funkcje kierownicze oraz wyznaczonych urzÄ™dników w ramach powierzonych im szczególnych obowiÄ…zków pracowniczych, 7) samokontrola – jest to kontrola, do której zobowiÄ…zany jest każdy pracownik bez wzglÄ™du na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy. Polega ona na bieżącym kontrolowaniu prawidÅ‚owoÅ›ci wykonywania wÅ‚asnej pracy z uwzglÄ™dnieniem postanowieÅ„ zawartych w procedurach wewnÄ™trznych, regulaminie organizacyjnym oraz obowiÄ…zków wynikajÄ…cych z posiadanego zakresu przydzielonych obowiÄ…zków, upoważnieÅ„ i powierzonej odpowiedzialnoÅ›ci, 8) samoocena dokonywana przez pracownika to ocena swojej wiedzy, umiejÄ™tnoÅ›ci i pracy, 9) informacja zarzÄ…dcza – to taka informacja (pisemna), która ma wpÅ‚yw na caÅ‚oksztaÅ‚t pracy jednostki a w szczególnoÅ›ci na proces podejmowania decyzji, która może powodować, wymuszać lub modyfikować okreÅ›lone zachowania majÄ…ce na celu prawidÅ‚owe funkcjonowanie jednostki, 10) zalecenie pokontrolne – jest to wskazanie polecenia podjÄ™cia dziaÅ‚ania lub zaniechania zmierzajÄ…cego do usuniÄ™cia wskazanej nieprawidÅ‚owoÅ›ci z obowiÄ…zujÄ…cym stanem prawnym i procedurami wewnÄ™trznymi jednostki 11) wniosek pokontrolny – jest to propozycja wprowadzenia zmiany w kontrolowanej jednostce, majÄ…ce na celu usprawnienie lub poprawÄ™ organizacji pracy. 12) pojÄ™cie procedury - oznacza takie zaprogramowanie przez kierownika jednostki sposobu funkcjonowania jednostki regulaminach wewnÄ™trznych i w instrukcjach wydanych na podstawie przepisów prawnych aby postÄ™powanie pracowników byÅ‚o zgodne nie tylko z obowiÄ…zujÄ…cymi ustawowymi regulacjami prawnymi, lecz również ze standardami kontroli. 13) procedury obowiÄ…zujÄ…ce w jednostce nazywa siÄ™ procedurami kontroli, które należy rozumieć w dwojakim znaczeniu: a) jako zaprogramowany przez kierownika jednostki (w obowiÄ…zujÄ…cym regulaminie lub instrukcji wewnÄ™trznej) sposób realizacji okreÅ›lonych zadaÅ„, stanowiÄ…cy dla pracowników jednostki sposób postÄ™powania, a dla osób kontrolujÄ…cych sÄ… to procedury kontroli zarzÄ…dczej, b) jako wielopoziomowÄ… kontrolÄ™ dowodu ksiÄ™gowego poprzez - celowość dokonania zakupu i sposobu jego sprawdzenia pod wzglÄ™dem merytorycznym (zastosowany tryb ustawy prawo zamówieÅ„ publicznych) poprzez przyjÄ™cie mienia na stan jednostki, sprawdzenie dowodu pod wzglÄ™dem formalno – rachunkowym, dokonanie kontroli przez głównego ksiÄ™gowego do zatwierdzenia wypÅ‚aty przez kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnionej, zgodnie z instrukcjÄ… sporzÄ…dzania, obiegu, kontroli i archiwizowania dowodów ksiÄ™gowych oraz przyjÄ™tÄ… przez jednostkÄ™ zasad (polityki) rachunkowoÅ›ci. 14) procedury finansowe – sÄ… to procedury wynikajÄ…ce bezpoÅ›rednio z ustawy o finansach publicznych i z ustawy o rachunkowoÅ›ci oraz wydanych na ich podstawie rozporzÄ…dzeÅ„ wykonawczych. 15) dokumentowanie operacji finansowych i gospodarczych - należy rozumieć wszystkie operacje finansowe i gospodarcze a także inne znaczÄ…ce zdarzenia powinny być rzetelnie dokumentowane w celu umożliwienia przeÅ›ledzenia każdej operacji finansowej, gospodarczej lub zdarzenia od samego poczÄ…tku, w trakcie ich trwania i po zakoÅ„czeniu, 16) procedury merytoryczne – sÄ… to procedury i zasady okreÅ›lajÄ…ce sposób realizacji statutowych zadaÅ„ jednostki oraz wynikajÄ…ce z zasad regulujÄ…cych jego pracÄ™ w obowiÄ…zujÄ…cych aktach prawnych oraz innych wytycznych i uregulowaniach zewnÄ™trznych i wewnÄ™trznych. 17) ryzyko – jest to prawdopodobieÅ„stwo, że wystÄ…pi okreÅ›lone zdarzenie, (dziaÅ‚anie lub brak dziaÅ‚ania) i może ono niekorzystnie wpÅ‚ynąć na osiÄ…gniÄ™cie zaÅ‚ożonego celu (albo zadania bÄ…dź projektu) również w zakresie edukacyjnym. Jego skutkiem oprócz zagrożenia realizacji zaÅ‚ożonego celu (odchylenie od stanów oczekiwanych) może być również szkoda w majÄ…tku lub wizerunku jednostki albo utrata szansy poprzez niewykorzystanie wszystkich możliwoÅ›ci (osiÄ…gniÄ™cie mniej niż to byÅ‚o możliwe). Odnosi siÄ™ zawsze do zdarzeÅ„ przyszÅ‚ych. 18) analiza ryzyka – jest to proces, w którym identyfikuje siÄ™ ryzyko i dokonuje jego oceny pod kÄ…tem możliwoÅ›ci wystÄ…pienia. 19) zarzÄ…dzanie ryzykiem – jest to system metod i dziaÅ‚aÅ„ zmierzajÄ…cych do obniżenia ryzyka do akceptowalnego poziomu, obejmuje identyfikowanie i ocenÄ™ ryzyka oraz reagowanie na nie (tolerowanie, przeniesienie, wycofanie siÄ™, dziaÅ‚anie). Proces zarzÄ…dzania ryzykiem obejmuje ryzyko wystÄ™pujÄ…ce we wszystkich procesach decyzyjnych i na każdym szczeblu zarzÄ…dzania. 20) obszar ryzyka – oznacza każdy obszar dziaÅ‚ania jednostki (zadanie, proces, zagadnienie, problem) w którym może zaistnieć ryzyko. 21) czynniki ryzyka sÄ… to cechy charakterystyczne dla danego procesu, które wskazujÄ… na możliwość wystÄ…pienia zdarzenia mogÄ…cego niekorzystnie wpÅ‚ynąć na osiÄ…gniÄ™cie okreÅ›lonego celu. § 2
1) zapoznania podległych pracowników ze Standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych zawartymi w Komunikacie Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. MF nr 15, poz. 84) oraz z treścią niniejszego Regulaminu, 2) zorganizowania i zapewnienia adekwatnego, skutecznego i efektywnego systemu kontroli zarządczej w jednostce, uwzględniającego specyfikę i charakter jednostki, 3) składania Burmistrzowi Rogoźna w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku informacji o sposobie zorganizowania i funkcjonowania kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanej jednostki, według wzoru zawartego w załączniku nr 1 do Regulaminu
§ 3
§ 4 Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków Burmistrza oraz kierowników jednostek przy współpracy z Zespołem ds Analizy Ryzyka. § 5 Kontrolę zarządczą sprawowaną przez Burmistrza i kierowników jednostek stanowią również:
1) urzędniczym kierowniczym, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Regulaminu, 2) urzędniczym, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do Regulaminu, Wypełnione kwestionariusze samooceny w formie papierowej przekazuje się Koordynatorowi Zespołu ds. Analizy Ryzyka.
§ 6
1) zgodności działalności wszystkich pracowników jednostki z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi (regulaminami, instrukcjami, zakresami obowiązków i upoważnieniami), 2) skuteczności i efektywności działania, 3) wiarygodności wszystkich sprawozdań, 4) ochrony zasobów (m. in. pracowników, mienia, infrastruktury, danych osobowych), 5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania, 6) efektywności i skuteczności przepływu informacji, 7) minimalizowanie ryzyk (zarządzanie ryzykiem), 8) stosowanie skutecznych mechanizmów kontroli, 9) bieżące monitorowanie, ocena i prowadzenie działań korygujących w zakresie sposobu funkcjonowania kontroli zarządczej.
§ 7 Kontrola zarządcza jest narzędziem zarządzania i służy ocenie działalności jednostki pod kątem realizacji wyznaczonych celów i zadań. § 8 Kontrola zarządcza stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia:
§ 9 Etapy postępowania kontrolnego, niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu obejmują:
§ 10 Stosuje się dwa tryby przeprowadzania kontroli:
§ 11
§ 12
1) przeprowadzanie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków, 2) badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym w zakresie dotyczącym procesów pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych, 3) prowadzenie gospodarki finansowej oraz stosowanie procedur dotyczących procesów, o których mowa w pkt 2. § 13
Załącznik Nr 1 do Regulaminu stanowiÄ…cego Załącznik do ZarzÄ…dzenia Burmistrza Rogoźna z dnia 21 lutego 2013r. nr OR.0050.1.31.SMI (nazwa i adres jednostki) INFORMACJA O SPOSOBIE ZORGANIZOWANIA I FUNKCJONOWANIA KONTROLI ZARZÄ„DCZEJ ZA ROK …............
(data i podpis kierownika jednostki) 1 W przypadku zaznaczenia odpowiedzi „NIE” w kolumnie nr 4, proszÄ™ podać przyczyny oraz planowany termin uwzglÄ™dnienia danego zagadnienia w systemie kontroli zarzÄ…dczej.
Załącznik Nr 2 do Regulaminu stanowiącego Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Rogoźna z dnia 21 lutego 2013r. nr OR.0050.1.31.SMI KWESTIONARIUSZ SAMOOCENY pracownika zatrudnionego na stanowisku kierowniczym Lp. ZAGADNIENIE TAK NIE UWAGI 1. 2 3. 4. 5. 1. Czy pracownicy Pani/Pana znają regulamin organizacyjny mają świadomość wartości etycznych obowiązujących przy wykonywaniu powierzonych zadań? 2. Czy Pan/Pani wie jak należy się zachować, w przypadku gdy będzie Pan/Pani świadkiem poważnych naruszeń zasad etycznych ? 3. Czy w Pani/Pana są ustalone wymagania w zakresie wiedzy, umiejętności i doświadczenia konieczne do wykonywania zadań na poszczególnych stanowiskach pracy (np. zakresy obowiązków, opisy stanowisk)? 4. Czy zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności pracowników Pani/Pana został określony w formie pisemnej? 5. Czy przy zmianie zadań wykonywanych na poszczególnych stanowiskach pracy dokonywane są aktualizacje opisów stanowisk? 6. Czy pracownicy posiadają wiedzę i umiejętności konieczne do skutecznego realizowania przez nich zadań? 7. Czy struktura jest dostosowana do aktualnych jej celów i zadań? 8. Czy w Pani/ Pana tworzy się plany szkoleń pracowników? 9. Czy pracownicy Pani/Pana mają zapewniony rozwój kompetencji zawodowych (szkolenia, konferencje, studia itp.)? 10. Czy pracownicy Pani/Pana Wydziału znają podstawowe cele i szczegółowe zadania Urzędu ? 11. Czy dla Pani/Pana zostały wyznaczone w bieżącym roku cele i zadania oraz czy wskazano osoby odpowiedzialne za ich wykonanie? 12 Czy cele i zadania na bieżący rok mają określone mierniki, wskaźniki bądź inne kryteria, za pomocą których można sprawdzić czy cele i zadania zostały zrealizowane? 13. Czy prowadzi Pan/Pani w udokumentowany sposób identyfikacje występujących zagrożeń/ryzyk, które mogą przeszkodzić w realizacji celów i zadań ? 14. Czy podejmowane są działania w celu zmniejszenia wystąpienia zidentyfikowanych zagrożeń/ryzyk? 15. Czy pracownicy w Pana/Pani mają bieżący dostęp do procedur/instrukcji ? 16. Czy w Pani/Pana zostały zapewnione mechanizmy służące utrzymaniu ciągłości działalności na wypadek awarii? 17. Czy dokumentacja jest w odpowiedni sposób zabezpieczona? 18. Czy w odniesieniu do dokonywanych operacji finansowych występują niżej wymienione mechanizmy kontroli, tj.: - rzetelne i pełne dokumentowanie oraz rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych, - zatwierdzanie operacji finansowych przez osoby upoważnione, - weryfikacja operacji finansowych przed i po ich realizacji? 19. Czy istniejący system przekazywania informacji zapewnia osobom zarządzającym i pracownikom otrzymywanie informacji w odpowiedniej formie i czasie? 20. Czy funkcjonuje efektywny system wymiany ważnych informacji z podmiotami zewnętrznymi? 21. Czy pracownicy mają możliwość swobodnego zgłaszania sugestii w zakresie usprawniania działań? 22. Czy organizowane są spotkania, podczas których omawiane są istotne problemy, ryzyka, słabości kontroli zarządczej? 23. Czy dokonuje Pani/Pan monitoringu skuteczności poszczególnych elementów systemu kontroli zarządczej, umożliwiając w ten sposób bieżące rozwiązywanie zidentyfikowanych problemów? 24. Czy zalecenia audytu wewnętrznego oraz kontroli wewnętrznej i zewnętrznej są analizowane i wdrażane ? 25 Czy Pani/Pan zna podstawowe cele i najważniejsze zadania Gminy Rogoźno ? 26 Czy w przypadku prowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów jest prowadzony właściwy nadzór dokumentów ?
Załącznik Nr 3 do Regulaminu stanowiącego Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Rogoźna z dnia 21 lutego 2013r. nr OR.0050.1.31.SMI
KWESTIONARIUSZ SAMOOCENY pracownika zatrudnionego na stanowisku urzędniczym
(data i podpis pracownika)
Załącznik Nr 4 do Regulaminu stanowiącego Załącznik do Zarządzenia Burmistrza Rogoźna z dnia 21 lutego 2013r. nr OR.0050.1.31.SMI
Cele kontroli zarzÄ…dczej
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
informacje wprowadziÅ‚: | Mariusz £anucha | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
informacje wytworzył: | Iwona Sip Michalska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
data dodania: 26 Kwietnia 2013 |
data modyfikacji: Mariusz £anucha / 2013-04-26 08:24:08 |
data wyworzenia: Iwona Sip Michalska / 8 Marca 2013 |